مقالات ایمپلنت

مراحل ایمپلنت دندان چگونه است؟

مراحل ایمپلنت دندان _ دندانپزشکی دکتر سیروس قاسمی

ایمپلنت دندان یک روش جایگزینی دائمی و قوی برای جبران دندان‌های افتاده است. مراحل ایمپلنت دندان بدین صورت است که از یک پیچ فلزی که در استخوان فک پایین یا بالا جایگذاری می‌شود استفاده می‌شود و به عنوان پایه‌ای برای نصب دندان مصنوعی عمل می‌کند. این روش به شما امکان می‌دهد تا دندانی طبیعی و قابل استفاده را به جای دندان افتاده خود بازیابی کنید.

قبل از شروع فرآیند ایمپلنت دندان، مهم است که مراحلی را پیش از آن پیروی کنید تا برای این روند آماده شوید. اولین قدم مهم در این مسیر مشاوره با یک دندانپزشک متخصص است. در این مرحله، دندانپزشک شما وضعیت دندان‌ها و فک خود را بررسی خواهد کرد و میزان سلامت عمومی دهان و فک شما را ارزیابی خواهد کرد.

او نیز می‌تواند به شما توضیح دهد که آیا شما کیس مناسب برای ایمپلنت دندان هستید یا نه و در صورت مشکلات موجود، راهکارهای مناسب را پیشنهاد دهد. همچنین، در این مرحله می‌توانید به دندانپزشک خود درباره نحوه اجرای فرایند ایمپلنت دندان، مزایا و معایب آن، زمانبندی، هزینه‌ها و هرگونه سوال یا شکایتی که دارید را مشورت بگیرید. اگر شما در شهر یا اطراف شیراز زندگی می‌کنید و نیاز به توصیه‌های یک پزشک متخصص دارید، می‌توانید از دندان پزشکی دکتر قاسمی کمک بگیرید.

کاشت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک روش جایگزینی دائمی برای دندان‌های از بین رفته است. در این روش، یک پیچ فلزی (ایمپلنت) در استخوان فک قرار می‌گیرد و از آن به عنوان پایه‌ای برای نصب دندان مصنوعی (کرون) استفاده می‌کنند. ایمپلنت دندان مانند ریشه یک دندان طبیعی عمل می‌کند و به استخوان متصل می‌شود.

فرایند و  نحوه ایمپلنت دندان شامل چند مرحله است. ابتدا، پس از مشاوره و بررسی وضعیت دندان‌ها و فک، ایمپلنت در استخوان جایگذاری می‌شود. سپس، در مرحله بعدی اجازه داده می‌شود تا استخوان به ایمپلنت متصل شود. در ادامه، پس از بهبودی استخوان، یک پیوند به ایمپلنت اضافه می‌شود که آن را با کرون (دندان مصنوعی) متصل می‌کند. کرون به شکل، اندازه و رنگ دندان طبیعی شما ساخته می‌شود تا به طور ظاهری به دندان‌های دیگر متصل شود.

ایمپلنت دندان می‌تواند به عنوان پایه برای جایگزینی یک یا چندین دندان استفاده شود؛ این روش به شما امکان می‌دهد تا دندانی طبیعی و قابل استفاده را به جای دندان‌های از بین رفته خود بازیابی کنید؛ به کمک این روش شما می‌توانید دوباره لبخند زیبای خود را به دست بیاورید و اعتماد از دست رفته خود را برگردانید.

مشاوره رایگان دندان توسط دکتر قاسمی

لطفا در صورت تماس با مطب ذکر کنید که از طریق سایت تماس گرفته اید

دندانپزشکی دکتر سیروس قاسمی

اهمیت استفاده از ایمپلنت دندان

بازیابی عملکرد دهان: دندان‌های از بین رفته می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد دهانی شما داشته باشند. با استفاده از ایمپلنت دندان، می‌توانید توانایی خوردن، چویدن و گفتگو را بهبود بخشیده و عملکرد طبیعی دهان خود را بازیابی کنید.

حفظ سلامت فک و استخوان: دندان‌های افتاده می‌توانند منجر به تحلیل رفتن استخوان فک شوند و باعث تضعیف و تخریب آن‌‌ها شوند. با نصب ایمپلنت دندان، به استخوان متصل می‌شود و باعث حفظ سلامت استخوان فک می‌گردد.

ظاهر طبیعی و زیبایی: ایمپلنت دندان‌ها با کرون‌های مصنوعی متصل شده‌اند که در شکل، اندازه و رنگ دندان‌های طبیعی شما ساخته می‌شوند. این روش به شما امکان می‌دهد تا ظاهر طبیعی و زیبایی دندان‌های خود را حفظ کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

دوام و ماندگاری: ایمپلنت دندان‌ها دارای دوام و ماندگاری بالایی هستند. با رعایت بهداشت دهانی مناسب و مراقبت‌های لازم، ایمپلنت‌ها می‌توانند برای سال‌ها و حتی دهه‌ها به عنوان جایگزین دائمی برای دندان‌های افتاده شما عمل کنند.

اصلاح تکامل فک: دندان‌های از بین رفته می‌توانند تغییراتی را در تکامل فک و بُعد عمودی صورت شما ایجاد کنند. با استفاده از ایمپلنت دندان، می‌توانید تعادل و هماهنگی بین فک‌ها و دندان‌ها را بهبود بخشید و تغییرات تکاملی را جبران کنید.

اهمیت استفاده از ایمپلنت دندان

مراحل انجام ایمپلنت دندان به چه صورت است؟

مشاوره و بررسی اولیه برای ایمپلنت کردن:

 در این مرحله، شما با دندانپزشک خود مشاوره می‌کنید و جزئیات در مورد نیازها و انتظارات خود را بیان می‌کنید. دندانپزشک شما نیز وضعیت دهان و استخوان فک شما را بررسی می‌کند و تصاویر پانورامیک یا تصاویر سی تی اسکن از دهان می‌گیرد.

برنامه ریزی و طراحی مناسب برای ایمپلنت دندان:

در این مرحله، دندانپزشک برنامه ریزی دقیق تراش‌های ایمپلنتی را برای شما انجام می‌دهد. این ویژگی شامل تعیین تعداد و موقعیت ایمپلنت‌ها بر اساس نیازها و ساختار دهان شما است. در این مرحله نیز کرون‌های مصنوعی (دندان‌های مصنوعی) طراحی می‌شوند تا به ایمپلنت‌ها متصل شوند.

جراحی کردن ایمپلنت:

در این مرحله، با استفاده از مواد ضدعفونی کننده و بیهوشی موضعی، پزشک یک پیچ فلزی (ایمپلنت) را در استخوان فک پایین یا بالا جایگذاری می‌کند. سپس محل جراحی برای قرار گرفتن ایمپلنت آماده می‌شود؛ پس از جراحی، زمانی بگذرد تا پایه به خوبی در داخل استخوان جایگذاری شود. این مدت ممکن است چندین ماه طول بکشد.

پیوندگذاری بین ایمپلنت و دندان:

پس از مرحله قبلی، پزشک یک پیوند (آباتمنت) روی ایمپلنت نصب می‌کند. این پیوند نقش اتصالی بین ایمپلنت و کرون (دندان مصنوعی) را دارد.

مرحله تراش کرون و نصب کردن :

در این مرحله، کرون (دندان مصنوعی) ساخته شده و به پیوند متصل می‌شود. کرون به شکل، اندازه و رنگ دندان‌های طبیعی شما ساخته می‌شود تا به طور ظاهری به دندان‌های دیگر متصل شود. پس از نصب کرون، دندان مصنوعی به عملکرد دندان طبیعی نزدیک است.

مرحله مراقبت و نگهداری:

 پس از نصب ایمپلنت دندان، مراقبت‌های لازم و بهداشت دهانی منظم برای حفظ سلامت ایمپلنت و دهان شما بسیار مهم است. این ویژگی شامل تمیز کردن دهان و دندان‌ها با مسواکی مناسب است. همچنین بهتر است از دهان‌شویه‌های مناسب و نخ دندان نیز استفاده کنید. سعی کنید به طور مرتب به دندان پزشک خود مراجعه کنید و نحوه نگهداری صحیح ایمپلنت دندان را یاد بگیرید.

سایت ویکی پدیا در مورد ساختار فک پایین اینگونه بیان می‌کند:

جسم استخوان به شکل نعل اسبی بوده و در جلو قرار دارد و دارای دو سطح قدامی یا خارجی و خلفی یا داخلی و دو کنار فوقانی و تحتانی می‌باشد. در سطح قدامی جسم استخوان و در خط وسط یک ستیغ عمودی ظریفی دیده‌می‌شود که محل‌ّ جوش خوردن دو نیمه استخوان می‌باشد و التصاق چانه‌ای نامیده می‌شود، در پایین ستیغ مذکور یک فضای سه‌گوش تحت عنوان برآمدگی چانه مشاهده می‌شود. در خارج این برآمدگی در هر طرف یک برجستگی تحت عنوان تکمه (توبرکل) چانه‌ای وجود دارد و از این تکمه در هر طرف خط مایلی تحت عنوان خط اریب در سطح خارجی استخوان به بالا و عقب کشیده می‌شود و در امتداد کنار قدامی شاخ فک پایین قرار می‌گیرد.

چه کسانی برای ایمپلنت دندان کاندیدای مناسبی هستند؟

  1. افرادی که یک یا چند دندان را از دست داده‌اند: ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان‌های افتاده استفاده می‌شود. بنابراین، افرادی که به دلیل صدمه، بیماری زمینه‌ای یا حادثه ناگواری مانند تصادف یک یا چند دندان را از دست داده‌اند، کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستند.
  1. افرادی که استخوان فک قوی دارند: استخوان فک قوی و سالم برای جایگذاری ایمپلنت مناسب است. بنابراین، افرادی که استخوان فک قوی و سالمی دارند، کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستند. در مواردی که استخوان فک ضعیف است، روش‌های جراحی مانند پیوند استخوان ممکن است توصیه شود.
  1. افرادی که دهان و لثه سالم دارند: دهان و لثه سالم و بدون عفونت و بیماری‌های لثه نیز شرایط ایمپلنت دندان موفق است. افرادی که دهان و لثه سالم دارند و قادر به حفظ بهداشت دهانی منظم هستند، کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستند.

نتیجه گیری

بنابراین، مراحل ایمپلنت دندان بخصوص  مراحل ایمپلنت فک پایین شامل مشاوره و بررسی اولیه، برنامه ریزی، جراحی ایمپلنت، پیوندگذاری، تراش کرون و نصب و مراقبت‌های پس از جراحی است. این مراحل با همکاری دندانپزشک و با توجه به شرایط خاص شما برنامه‌ریزی می‌شوند. اگر شما یک کاندیدای مناسب برای اینکار هستید، می‌توانید با دندانپزشک خود درباره کاشت دندان مشورت و طرح درمانی مناسب برای جایگزینی دندان‌های افتاده و از بین رفته خود را آغاز کنید.

مهم است که در طول مراحل ایمپلنت دندان، با دقت به راهنمایی و توصیه‌های دندانپزشک خود عمل کنید و مراقبت‌های لازم بعد از جراحی را انجام دهید. این موارد شامل بهداشت دهانی منظم، استفاده از مسواک و نخ دندان مناسب و مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی و نگهداری ایمپلنت است. با رعایت این مراحل و توصیه‌ها، امکان موفقیت بیشتری در جایگزینی دندان‌های افتاده با ایمپلنت دندان فراهم می‌شود و شما می‌توانید از توانایی و ظاهر طبیعی دندان‌های جدید خود لذت ببرید.

مشاوره رایگان دندان توسط دکتر قاسمی

لطفا در صورت تماس با مطب ذکر کنید که از طریق سایت تماس گرفته اید

دندانپزشکی دکتر سیروس قاسمی

4 نظرات درباره “مراحل ایمپلنت دندان چگونه است؟

  1. حمید بیگزاده گفت:

    سلام
    چه موقعی لثه ها ایمپلنتو پس میزنه ؟

    1. با سلام و احترام
      دلایلی که ممکن است لثه‌ها ایمپلنت دندان را پس بزنند شامل مواردی مانند عدم ترمیم مناسب لثه، التهابات لثه، فشار زیاد روی ایمپلنت، عدم مراقبت دقیق از بهداشت دهان، و نیز اشکالات در طراحی و نصب ایمپلنت می‌شود. برای جلوگیری از این موارد، مراقبت منظم از بهداشت دهان، مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی و انجام راهنمایی‌های دندانپزشکی به‌صورت صحیح بسیار مهم است.

  2. هادی ولی زاده گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشین من کمبود خون دارم میتونم ایمپلنت دندان انجام بدم؟

    1. با سلام
      بله، می‌توانید ایمپلنت دندان را انجام دهید، اما مهم است که با پزشک خود در مورد وضعیت کمبود خون خود مشورت کنید. پزشک ممکن است تست‌های مختلفی را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که شما برای ایمپلنت آماده هستید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *