مراقبت های قبل و بعدجراحی دندان عقل را بدانید!

مراقبت های قبل و بعدجراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل یک روش درمانی است که برای برداشتن دندان عقل از دهان انجام می‌شود. دندان عقل، دندانی است که در ناحیه عقبی دهان قرار گرفته و معمولاً در دوران بزرگسالی، پس از سن 17-21 سالگی شروع به رشد می‌کند.

معمولاً جراحی دندان عقل در مواردی انجام می‌شود که دندان عقل به دلایل مختلفی از جمله فضای کافی برای رشد نداشتن، پوسیدگی شدید، عفونت یا تداخل با دندان‌های کناری باعث درد، التهاب و مشکلات دیگری در دهان می‌شود.

جراحی دندان عقل ممکن است مراحلی مانند برش لثه، برداشتن قسمتی از استخوان، برداشتن دندان و در صورت لزوم، دوخت لثه را شامل شود. پس از جراحی، دندانپزشک به شما راهنمایی‌های لازم برای مراقبت های قبل و بعدجراحی دندان عقل ارائه خواهد داد تا بهبودی سریع‌تر و کاهش عوارض پس از جراحی را تسهیل کند.

جراحی دندان عقل نیازمند مهارت و دقت دندانپزشک است و معمولاً توسط یک جراح انجام می‌شود. قبل از جراحی، دندانپزشک شما اقداماتی انجام می‌دهد تا وضعیت دندان عقل و سایر عوامل مرتبط را بررسی کند.

همچنین اگر جزء کسانی هستید که می‌خواهید کاشت دندان در شیراز انجام دهید ممکن است نیاز به برداشتن دندان عقل داشته باشید. شما می‌توانید برای انجام چنین عملیاتی به دندانپزشکی دکتر قاسمی مراجعه کنید.

راهنمای کامل جراحی دندان عقل

مراجعه به دندانپزشک خود برای بررسی و ارزیابی دندان عقل قبل از جراحی ضروری است. در این ملاقات، دندانپزشک شما وضعیت دندان عقل، شعاعی دهان، و جزئیات بیشتر را بررسی می‌کند.

در این مرحله، شما باید به دندانپزشک اطلاع دهید درباره علائمی که تجربه می‌کنید از جمله درد، تورم، عفونت یا هر مشکل دیگری که ممکن است وجود داشته باشد صحبت کنید.  سپس باید تصویربرداری از دندان خود را انجام دهید.

برخی از دندانپزشکان ممکن است نیاز داشته باشند تا تصویربرداری از دهان شما انجام دهند. این شامل اخذ اشعه پانورامیک (OPG) و تصاویر مورد نیاز دیگر می‌شود تا وضعیت دندان عقل، موقعیت آن و دیگر ساختارهای مرتبط بررسی شود.اشعه پانورامیک (OPG) به نوشته سایت دکتر نکیسا ایل عبارتست از:

رادیوگرافی opg یکی از پیشرفته ترین دستگاه های مورد استفاده در رادیولوژی دندان میباشد که میتواند از تمامی دندان ها و استخوان های داخل و اطراف دهان عکسبرداری کند. دکتر دندانپزشک برای اینکه بتواند مشکلات مربوط به دندان و فک بیمار را پیدا کند باید از عکس های گرفته شده از طریق دستگاه رادیوگرافی OPG کمک بگیرد. عکسهای گرفته شده از طریق دستگاه رادیوگرافی opg مشکلات دهان و دندانی پنهان را که در معاینه چشمی قابل مشاهده نیستند را آشکار میسازد.

بر اساس بررسی و ارزیابی دندانپزشک، برنامه‌ریزی جراحی برای برداشتن دندان عقل انجام می‌شود. دندانپزشک شما به شما توضیح می‌دهد که آیا نیاز به جراحی دارید یا خیر. پس از برنامه‌ریزی جراحی، برنامه زمانبندی برای عمل جراحی تعیین می‌شود. در این مرحله، ممکن است لازم باشد تاریخ و ساعت ملاقات با جراح دندانپزشکی و تعیین زمان جراحی را تنظیم کنید. احتمالا  دندانپزشک به شما راهنمایی‌هایی در مورد آماده‌سازی قبل از جراحی می‌دهد. این ممکن است شامل رعایت رژیم غذایی خاص (مانند خوردن غذاهای نرم و خنک) و ممنوعیت مصرف غذا و نوشیدنی در مدت زمان مشخصی قبل از جراحی باشد.

مراقبت های قبل و بعدجراحی دندان عقل

قبل از برداشتن دندان، مراجعه و ملاقات با دندانپزشک بسیار مهم است. دندانپزشک شما وضعیت دندان و سلامت عمومی شما را بررسی کرده و میزان پیشرفت عفونت، وضعیت لثه و سایر عوامل را ارزیابی خواهد کرد.

به دندانپزشک درباره تاریخچه پزشکی‌تان اطلاع دهید، داروهایی که مصرف می‌کنید، عوارض و حساسیت‌های دارویی و هرگونه مشکل پزشکی مرتبط با کشیدن دندان که ممکن است بر عملکرد جراحی تأثیر بگذارد.

برخی از موارد نیاز است که قبل از کشیدن دندان، تصویربرداری دهان انجام شود. این به دندانپزشک کمک می‌کند تا وضعیت دندان، موقعیت عصب و دیگر ساختارهای دهان را ارزیابی کند. برنامه‌ریزی تاریخ و زمان کشیدن دندان با دندانپزشک بسیار مهم است. تمام موارد گفته شده برای مراقبت‌های قبل از کشیدن دندان است؛ اما بعد از کشیدن دندان چه کارهایی باید انجام داد؟.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل

پس از کشیدن دندان، دندانپزشک ممکن است نیاز به ترمیم یا استفاده از المان‌های محافظ داشته باشد. شما باید دستورات دندانپزشک را در مورد نحوه مراقبت و استفاده از المان‌های محافظ مانند گاز، پانسمان و الیاف جذب خون را رعایت کنید. استفاده از یخ بر روی منطقه کشیدن دندان می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. از یخ در داخل یک کیسه پلاستیکی یا دستمالی استفاده کنید و آن را به مدت 10-15 دقیقه روی منطقه قرار دهید. این روند را تکرار کنید و بین هر دور استراحت کنید.

در روزهای اول پس از کشیدن دندان، ممکن است مناطق کشیده شده حساسیت بیشتری داشته باشند. در نتیجه، مصرف غذاها و نوشیدنی‌های گرم توصیه نمی‌شود. به جای آن، از مواد نرم و خنک مانند پوره، آبمیوه، ماست و آب معدنی استفاده کنید. همچنین،  از استفاده از سیگار و الکل در روزهای اول پس از جراحی خودداری کنید. اگر دندانپزشک شما دارو تجویز کرده است، حتماً دستورات مربوطه را رعایت کنید. این شامل مصرف دقیق داروها و زمانبندی مصرف آنها است. همچنین، از مسکن‌ها یا ضدالتهاب‌های دستور داده شده توسط دندانپزشک استفاده کنید.

در هر صورت، برای مراقبت‌های دقیق قبل و بعد از کشیدن دندان، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید. او شما را بر اساس وضعیت‌تان راهنمایی خواهد کرد و نکات مهم را برای مراقبت به شما ارائه خواهد داد.

بعد از جراحی دندان چه بخوریم؟

• غذاهای نرم: مصرف غذاهای نرم و پخته شده می‌تواند کمک کند تا تماس کمتری با مناطق جراحی وجود داشته باشد. مثال‌هایی از این نوع غذاها شامل پوره، سوپ‌ها، آب‌نبات‌ها، ماکارونی مخلوط و ماست هستند.
    • مواد خنک و یخ‌زده: مصرف مواد خنک و یخ‌زده می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. مثال‌هایی از این نوع مواد شامل یخ، آبمیوه‌های منجمد، مغز هسته‌دار است و البته که خوردن بستنی بعد از جراحی دندان عقل نیز پیشنهاد خوبی برایتان است.
    • غذاهای پروتئینی: مصرف منابع سالم پروتئین مانند ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات با کم چربی و لحم قرمز کم چرب، می‌تواند باعث بهبود ترمیم بافت‌های جراحی کمک کند.
    • میوه‌ها و سبزیجات نرم: میوه‌ها و سبزیجات نرم می‌توانند به تأمین ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بهبودی سریعتر بدن کمک کنند. مثال‌هایی از این نوع میوه‌ها و سبزیجات شامل آووکادو، موز، هندوانه، آلبالو، انگور، خیار و اسفناج هستند.
    • نوشابه‌ها: می‌توانید از نوشابه‌هایی مانند آب معدنی، آبلیمو، آب نارگیل، نوشابه‌های بدون گاز و آب هویج استفاده کنید. از مصرف نوشیدنی‌های گرم و الکلی در روزهای اول پس از جراحی خودداری کنید.
    • برنج و نودلز: برنج و نودلز پخته شده و نرم می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای مصرف پس از جراحی دندان باشند.

مراقبت‌های لازم بعد از جراحی دندان عقل تا ایمپلنت

مراقبت درست بعد از جراحی دندان عقل و ایمپلنت بسیار مهم است تا بهبودی سریعتر را تسهیل کند و عوارض ناخوشایند را کاهش دهد. در زیر توصیه‌هایی برای مراقبت بعد از جراحی دندان عقل و ایمپلنت آورده شده است:

• استفاده از پنبه: بلافاصله پس از جراحی، پنبه‌ای را در منطقه عمل شده قرار دهید و با فشار سبکی نگه دارید تا خونریزی کم شود. در صورت لزوم پنبه را عوض کنید.
    • نگهداری از لوله‌های خونریزی: در صورتی که پزشک شما لوله‌های خونریزی در ناحیه عمل قرار داده است، آنها را بطور مرتب تعویض کنید و به دستور پزشک عمل کنید.
    • استفاده از یخ: در روز اول پس از جراحی، استفاده از یخ بر روی منطقه عمل می‌تواند تورم را کاهش دهد. یخ را به‌صورت مستقیم بر روی پوست قرار ندهید و از یک دستمال نازک یا کیسه یخ استفاده کنید. هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه از یخ استفاده کنید و سپس 15 دقیقه استراحت دهید.

رعایت تمیزی دهان: به دندانپزشک خود مشورت کنید که چگونه می‌توانید منطقه عمل را تمیز کنید. احتمالاً پزشک شما یک دهان شویه  یا محلول ضدعفونی کننده معرفی خواهد کرد. همچنین، از مسواک زدن در نزدیکی منطقه عمل خودداری کنید تا آسیب جدی به دندان وارد نشود.

در نتیجه، درد دندان عقل در شب ممکن است به عوامل مختلفی از جمله التهاب لثه، عفونت، فشار دندان، برخورد با لثه و ایجاد ترمیمات قدیمی برگردد. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. دندانپزشک شما می‌تواند با ارزیابی و بررسی وضعیت دندان عقل و انجام آزمایش‌های لازم، علت درد را تشخیص داده و برنامه درمانی مناسب را تعیین کند. همچنین، حفظ بهداشت دهان و مراقبت منظم از دندان‌ها و لثه با شستشوی دهان منظم، استفاده از مسواک و مصرف غذاهای سالم نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات مرتبط با دندان عقل دارند. شما می‌توانید برای این که دندان عقل خود را به راحت‌ترین روش بکشید به دندانپزشکی دکتر قاسمی مراجعه کنید.

2 نظرات درباره “مراقبت های قبل و بعدجراحی دندان عقل را بدانید!

1. ایدا فلاحی گفت:

ببخشین اقای دکتر تا چه مدت بعد جراحی دندون عقل غذای گرم نخورم؟

معمولاً پس از جراحی دندان ، بهتر است حداقل تا ۲۴ تا ۴۸ ساعت از مصرف غذاهای گرم خودداری کنید. این کار به بهبود سریع‌تر بازیابی و جلوگیری از ایجاد التهاب کمک می‌کند. اما اگر شدت درد یا سایر علائم مشکوکی تجربه می‌کنید، حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید.