دندانپزشکی دیجیتال

بی‌حسی دیجیتال دندان چیست؟

بی‌حسی دیجیتال دندان

اولین و اصلی‌ترین مرحله درمان در خدمات دندانپزشکی بی‌حسی است. منظور از بی‌حسی در دندانپزشکی کاهش یا از بین رفتن کامل حس دندان، لثه و حفره دهانی است. با استفاده از بی‌حسی موضعی دندانپزشک می‌تواند درمان‌های دندانپزشکی یا جراحی‌های دندانی را بدون ایجاد حس درد در بیمار انجام دهد. در سال‌های اخیر روش‌های سنتی بی‌حسی دندان شامل تزریق بی‌حس کننده‌ها یا مخدرها جای خود را به بی‌حسی دیجیتال داده است. تزریق بدون درد یا بی‌حسی دیجیتال یک شیوه مدرن برای از بین بردن اثرات نامطلوب بی‌حسی سنتی است. با ما همراه باشید تا در مورد بی‌حسی در دندانپزشکی دیجیتال و نکات مربوط به آن بیشتر بدانید.

بی‌حسی دیجیتال چه تکنیکی است؟

ترس از دندانپزشکی یک ترس رایج و طبیعی در سراسر دنیا به شمار می‌رود. بهش عمده‌ای از این درد مربوط به تزریق داروی بی‌حسی و دردی است که بیمار در زمان ورود سوزن به بافت حساس لثه و داخل دهان احساس می‌کند. یکی از تلاش‌های علم دندانپزشکی استفاده از روش‌هایی برای ایجاد راحتی بیشتر در بیمار در زمان بی‌حسی بوده است. ابداع روش تزریق بدون درد رویای دندانپزشکی بدون درد را برای بیماران به یک واقعیت تبدیل کرد.

در دندانپزشکی دیجیتال، تکنیک تزریق بی‌حسی کاملا با شیوه‌های سنتی آن متفاوت بوده و تزریق کاملا سریع، بدون درد و موثر صورت می‌گیرد. در این روش فقط دندان مورد نظر بی‌حس شده و اثری از احساس ناخوشایند بی‌حس شدن لب و زبان مشاهده نمی‌شود.

در بی‌حسی دیجیتال هدف استفاده از یک شیوه مدرن با حداقل داروی بی‌حسی و بدون عوارض جانبی است. تزریق با دستگاه بی‌حسی به معنای استفاده از فناوری‌های دیجیتال و اتصال مداوم به دستگاه‌های الکترونیکی است. این روش به مراتب نسبت به تزریق با سوزن سنتی بهتر بوده و عملکرد بهتری به همراه دارد.

کاربرد بی‌حسی دیجیتال در دندانپزشکی

بی‌حسی بدون درد در دندانپزشکی به عنوان یک تکنیک مدرن برای اعمال درمان‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود کاربردهای بی‌حسی دندان با دستگاه در حوزه دندانپزشکی شامل موارد زیر نیز می‌شود:

- معاینات دندانی: استفاده از تکنیک تزریق بدون درد در معاینات دندانی به دندانپزشک امکان می‌دهد به شکل دقیق‌تر معاینات دندانی را انجام داده و مشکلات دندانی را شناسایی کند.

- درمان ها: بی‌حسی دیجیتال شرایط درمان ایده آل انواع مشکلات دندان، فک و دهان را برای دندانپزشکان فراهم می‌کند. مواردی مثل پر کردن دندان، درمان کانال ریشه، عصب کشی و جراحی‌های دندانی از جمله اعمالی هستند که با استفاده از تزریق دیجیتال به آسانی قابل انجام خواهند بود.

عملکرد بی‌حسی دیجیتال چگونه است؟

در روش‌های سنتی، دوز مشخصی از داروی بی‌حسی از طریق سوزن و با تزریق مستقیم به بافت دهان و دندان وارد شده و بی‌حسی موضعی رخ می‌دهد. اما در بی‌حسی دیجیتال که روشی مدرن به شمار می‌رود، با کنترل جریان ماده بی‌حس کننده و تنظیم فشار روی بافت مد نظر فرآیند بی‌حسی بدون عارضه، درد و تحت کنترل‌تر انجام می‌گیرد.

در روش بی‌حسی دیجیتال داروی بی‌حسی تحت کنترل و به شکل هدایت شده وارد بافت مورد نظر می‌شود و به همین دلیل بیمار دردی را احساس نمی‌کند. نازکی و ظرافت سوزن تزریق در این شیوه نیز عامل دیگری است که باعث کاهش درد می‌شود. دستگاه Quick Sleeper یک ابزار الکترونیکی است که تحت عنوان دستگاه بی‌حسی در این روش به کار برده می‌شود.

مزایای بی‌حسی دیجیتال

در روش بی‌حسی دیجیتال، مایع بی‌حس کننده با توجه سطح بافت مورد نظر تزریق می‌شود و به این ترتیب حساسیت ناشی از فشار کاهش پیدا می‌کند. مزایای استفاده از بی‌حسی بدون درد بسیار زیاد است و مهمترین مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد عبارتند از:

- بدون ایجاد آلرژی و حساسیت

- از بین رفتن اثر بی‌حسی به صورت کاملا نامحسوس

- کنترل سطح بی‌حسی

- اثربخشی سریع و بدون درد

- تأثیر داروی بی‌حسی تنها روی دندان (عدم تأثیر بی‌حسی روی گونه، لب و زبان)

- استفاده از حداقل دوز داروی بی‌حسی

- بدون عوارض جانبی

- قابل استفاده در اکثر درمان‌های دندانپزشکی

- دارای ایمنی و دقت بالا

- زمان انتظار کمتر برای اثربخشی بی‌حسی

- غلبه بر فوبیای تزریق سوزن در بیمار

- تسریع روند بهبودی

- از بین رفتن خطر آسیب سوزن و عفونت

- راحتی کار دندانپزشک

- کاهش خونریزی

- تزریق دقیق

تفاوت بی‌حسی دیجیتال و آمپول بی‌حسی

در روش‌های سنتی دندانپزشکی از آمپول‌های بی‌حس کننده برای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شد که با تزریق مستقیم به بافت مورد نظر همراه بود. در شیوه سنتی ماده بی‌حس کننده با استفاده از سوزن و آمپول وارد بافت مورد نظر می‌شد که این فرآیند برای بسیاری از بیماران با درد، ترس و عوارضی از جمله احساس ناخوشایند، بی‌حس شدن زبان، بافت داخلی گونه و حتی گلو همراه بود.

از سوی دیگر در روش‌های سنتی زمان لازم برای اثربخشی بی‌حسی کمی طولانی است که عموم بیماران از زمان انتظار رضایت نداشته و گاهی زمانی که پزشک اقدام به درمان می‌کرد ممکن بود اثرات بی‌حسی تا حدودی از بین رفته باشد.

بی‌حسی دیجیتال کاملا بدون سوزن و آمپول و با کمک دستگاه‌های الکترونیکی تخصصی انجام می‌گیرد. همین مسئله باعث می‌شود که فوبیای تزریق در بیماران از بین رفته و شاهد استرس، اضطراب و ترس از تزریق سرنگ به داخل دندان و یا بافت دهان نباشیم.

از سوی دیگر استفاده از تکنولوژی تزریق بدون درد، زمان انتظار برای اثربخشی داروی بی‌حسی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد که این مسئله برای راحتی بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقایسه این روش‌های بی‌حسی نشان می‌دهد که تزریق بی‌حسی بدون درد می‌تواند کار درمان مشکلات دهان و دندان را هم برای بیمار و هم برای پزشک به مراتب ساده‌تر و سریع‌تر به انجام برساند.

جمع‌بندی

بی‌حسی اولین گام برای انجام درمان‌های مرتبط با حوزه دهان و دندان به شمار می‌رود. با توجه به مشکلاتی از جمله ترس از تزریق، آسیب دیدگی بافت دندان و دهان در اثر تزریق، خطر عفونت و… استفاده از شیوه مدرن بی‌حسی در دندانپزشکی دیجیتال می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای شیوه‌های سنتی باشد.

سوالات متداول:

1. موارد استفاده از بی‌حسی دیجیتال چیست؟

در تمام مواردی که از بی‌حسی سنتی استفاده می‌شود می‌توان بی‌حسی دیجیتال را جایگزین کرد مواردی چون پروتز دندان، درمان ارتودنسی، درمان بیماری‌های لثه، جراحی و…

تقریبا همه بیماران می‌توانند از مزایای بی‌حسی دیجیتال بهره‌مند شوند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

در بی‌حسی دیجیتال، از بین رفتن اثر بی‌حسی مانند اثربخشی آن بسیار سریع رخ می‌دهد و خبری از احساس ناخوشایند بی‌حسی لب، زبان و… در این روش وجود ندارد.