مقالات کامپوزیت

آشنایی با مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

عصب کشی دندان یک روش درمانی است که در مواردی مانند عفونت ریشه دندان، پوسیدگی عمیق، شکستگی و ترمیم ناقص دندان استفاده می‌شود. این روش پس از انجام، نیازمند مراقبت‌های خاصی در طول دوره است تا بهبودی سریع‌تر و موثرتری را به دنبال داشته باشد و عوارض محتمل را کاهش دهد.

در این مقاله، به مراقبت‌ های بعد از عصب کشی دندان و پاسخ به سوال شما در مورد اینکه  بعد از عصب کشی و پرکردن دندان چه باید کرد؟ می‌پردازیم. این مراقبت‌ها شامل رعایت دستورات دندانپزشک، بهداشت دهانی منظم، رعایت تغذیه مناسب و اجتناب از عوامل تحریک‌کننده می‌شوند. همچنین شما می‌توانید بعد از انجام عصب کشی، ایمپلنت دندان یا سایر خدمات زیبایی دندان مانند لمینت یا ونیر کامپوزیت در شیراز را در دندانپزشکی دکتر قاسمی انجام دهید.

با رعایت این مراقبت‌ها، شما می‌توانید عمل عصب کشی دندان را بهبود بخشیده و از آسیب‌ها و عفونت‌های بعدی جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که همواره باید توصیه‌ها و دستورات دندانپزشک خود را رعایت کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل یا سوال، به او مراجعه کنید. در ادامه مقاله، به طور مفصل به مراقبت‌های بعد از عصب کشی دندان و پاسخ به سوال پر كردن دندان بعد از عصب كشي درد دارد؟ می‌پردازیم و نکات مهم را بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید بهبودی موثرتری را تجربه کنید.

چند روز بعد از عصب کشی دندان را پر کنیم؟

پس از انجام عصب کشی دندان، پر کردن دندان با ترمیم دندانی (مثل پر کردن رزینی) در جلسه‌ای جداگانه انجام می‌شود. این جلسه پس از مدتی از عصب کشی دندان برگزار می‌شود. زمان مناسب برای پر كردن دندان بعد از عصب كشي بستگی به چند عامل دارد، از جمله:

  • نوع و محل عصب کشی: برخی عصب کشی‌ها ممکن است برای تمام ریشه های دندان یا در موارد پیچیده‌تر، در چند جلسه صورت بگیرد. در این صورت، پر کردن دندان معمولا در جلسه‌ای جداگانه انجام می‌شود و زمان بین عصب کشی و پر کردن دندان بیشتر است.
  • وضعیت عفونت و التهاب: در بعضی موارد، دندانپزشک ممکن است قبل از پر کردن دندان، منتظر باشد تا عفونت و التهاب ریشه دندان کاملاً بهبود یابند؛ این ممکن است به دنبال داروها و آنتی‌بیوتیک‌هایی باشد که پس از عصب کشی دندان تجویز شده است. در این صورت، زمان بین عصب کشی و پر کردن دندان ممکن است بیشتر باشد.

بهتر است با دندانپزشک خود در مورد زمان مناسب برای پر کردن دندان بعد از عصب کشی صحبت کنید. پزشک شما با بررسی و تشخیص وضعیت دندان و ریشه، به شما راهنمایی دقیق‌تر خواهد داد و زمان مناسب را تعیین خواهد کرد.

مشاوره رایگان دندان توسط دکتر قاسمی

لطفا در صورت تماس با مطب ذکر کنید که از طریق سایت تماس گرفته اید

دندانپزشکی دکتر سیروس قاسمی

برای آرام شدن درد دندان بعد از عصب کشی

پس از عصب کشی دندان، ممکن است درد و تحرک دندان تجربه کنید. برای آرام‌ شدن درد دندان بعد از عصب کشی، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مصرف داروهای تسکین‌دهنده: دندانپزشک شما ممکن است داروهای تسکین‌دهنده مثل آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد التهاب‌ها یا آنالژزیک‌ها را تجویز کند. این داروها می‌توانند در کاهش درد و التهاب دندان کمک کنند. حتماً دستورات استفاده از داروها را به دقت دنبال کنید.
  • استفاده از یخ: قرار دادن یک کیسه یخ روی خارجی گونه دندان عصب‌کشی شده به مدت 15-20 دقیقه می‌تواند در کاهش درد و تورم کمک کند. این روش را هر یک تا دو ساعت تکرار کنید.
  • استفاده از آرامش و استراحت: استراحت کافی و جلوگیری از فعالیت‌های سنگین و استرس‌زا می‌تواند بهبودی سریع‌تر را تسهیل کند؛ از فشار و ضربات قوی به ناحیه دندان عصب‌کشی شده خودداری کنید.
  • پرهیز از مواد غذایی سرد و گرم: در اولین روزهای بعد از عصب کشی دندان، بهتر است از مصرف غذاهای سرد و گرم خودداری کنید؛ مصرف مواد گرم می‌تواند درد را شدیدتر کند و مواد سرد نیز می‌توانند احساس حساسیت زیادی را به وجود آورند.

رعایت بهداشت دهانی: بهداشت دهانی منظم شامل مسواک زدن دو بار در روز با مسواک نرم و استفاده از محلول ضد عفونی کننده دهانی می‌تواند به پیشگیری از عفونت و تسریع در بهبودی کمک کند.

بعد از عصب کشی دندان تا چند روز درد دارد؟

بعد از عصب کشی دندان تا چند روز درد دارد؟

میزان و مدت درد پس از عصب کشی دندان می‌تواند بین افراد متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در بیشتر موارد، درد پس از عصب کشی دندان به طور کلی در محدوده چند روز تا یک هفته بهبود می‌یابد؛ اما در برخی موارد، ممکن است درد و تحرک دندان برای مدت زمان بیشتری ادامه داشته باشد. عواملی که می‌توانند بر مدت و شدت درد پس از عصب کشی دندان تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • وضعیت عفونت و التهاب قبلی: اگر قبل از عصب کشی دندان، عفونت و التهاب شدید در دندان وجود داشته باشد، ممکن است درد پس از عصب کشی بیشتر و مدت زمان بهبودی طولانی‌تر باشد.
  • پیچیدگی عمل عصب کشی: در مواردی که عصب کشی دندان پیچیده‌تر و زمان‌برتر باشد، ممکن است درد بیشتری در دوره بهبودی داشته باشید.
  • تجویز داروها: داروهای تسکین‌دهنده و ضد التهابی که پس از عصب کشی تجویز می‌شوند، می‌توانند به کاهش درد کمک کنند؛ اما در برخی موارد، شایع است که درد در روزهای اول پس از عصب کشی افزایش می‌یابد و پس از مصرف داروها بهبود یابد.
  • رعایت دستورات دندانپزشک: عدم رعایت توصیه‌ها و دستورات دندانپزشک می‌تواند در ادامه درد را تشدید کند. بنابراین، حتماً دستورات پس از عصب کشی دندان را به دقت دنبال کنید.

پرکردن دندان بلافاصله بعد از عصب کشی چگونه است؟

بعد از عصب کشی دندان، عمل پر کردن دندان (پرکردن کانال ریشه) انجام می‌شود تا فضای خالی کانال ریشه پس از برداشت عصب پر شود و از عفونت جلوگیری شود. روش پر کردن دندان بلافاصله بعد از عصب کشی به صورت زیر است:

  1. تهیه دستگاه: دندانپزشک شما برای پر کردن دندان از قطعه‌ها و مواد خاصی استفاده می‌کند. معمولاً از یک ماده خاص مانند گوتاپرکا (Gutta-percha) استفاده می‌شود.
  2. آماده‌سازی دندان: پزشک شما ممکن است بخشی از دندان را بردارد تا به کانال ریشه دسترسی داشته باشد. سپس کانال ریشه را تمیز کرده و آن را آماده پر کردن می‌کند.
  3. پر کردن کانال ریشه: دندانپزشک ماده گوتاپرکا را به داخل کانال ریشه قرار می‌دهد. این ماده به صورت داغ یا با استفاده از ابزار خاصی به داخل کانال فشرده می‌شود تا فضای خالی را پر کند. سپس سیمنت دندانپزشکی روی ماده گوتاپرکا قرار می‌گیرد تا مانع از نفوذ مایعات و باکتری‌ها به داخل کانال شود و در پایان، سطح دندان پرشده را صاف و مناسب می‌کند.
  4. ترمیم دندان: پس از پر کردن کانال ریشه، دندان ممکن است نیاز به ترمیم و بازسازی داشته باشد. این مرحله شامل استفاده از مواد ترمیمی مانند کامپوزیت برای بازسازی ساختار دندان است. در نتیجه دندانپزشک شما تصمیم می‌گیرد که آیا ترمیم فوری پس از پر کردن کانال ریشه انجام شود یا آیا نیاز به جلسات دیگری برای ترمیم دندان وجود دارد.

مراحل پرکردن کانال ریشه دندان در دندانپزشکی با استفاده از گوتاپرکا به نوشته سایت پیشرو دنت به این صورت است:

دندانپزشک بسته به آخرین فایل دستی مورد استفاده برای خارج کردن کامل پالپ یا همان عصب دندان و طول ریشه و فرم انتهای ریشه دندان به تعداد مورد نیاز جهت پر کردن کامل کانال ریشه دندان گوتا پرکا را آغشته به سیلر کرده داخل کانال ریشه گذاشته و زمانیکه از پر شدن کامل و دقیق کانال ریشه دندان اطمینان پیدا کرد اضافات گوتاپرکا را با یک قلم داغ شده قطع می کند و در این مرحله پر کردن ریشه دندان تمام می شود.

بعد از عصب کشی دندان چه قرصی بخوریم؟

 شاید برایتان سوال شود که بعد از عصب کشی و پرکردن دندان چی بخوریم؟ یا بعد از عصب کشی دندان چه مسکنی بخوریم؟ دندانپزشک شما ممکن است بعد از عصب کشی قرص‌های مسکن و ضدالتهاب به شما معرفی کند که با خوردن آن‌ها نه تنها دردتان کمتر شود، بلکه هر چه سریع‌تر روند درمان‌تان بهبود ببخشد. نکته مهم در رابطه با قرص‌ها این است که باید در سر فرصت آن‌ها را بخورید و در صورتی که یادتان رفت، سریعا آن‌ها را مصرف کنید. به همین دلیل سعی کنید در نحوه و ساعت خوردن قرص‌ها با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بتوانید روند عصب کشی خود را در بهترین حالت خود انجام دهید

نتیجه گیری

همان طور که خواندید در این مقاله به بررسی مراقبت‌های قبل و بعد عصب کشی پرداختیم؛ شما می‌توانید به کمک این روش‌ها روند درمان خود را در سریع‌ترین زمان انجام دهید. همچنین ممکن است بعد از عصب کشی نیاز به انجام ایمپلنت دندان در شیراز را داشته باشید که در چنین موقعیتی پیشنهاد می‌کنیم که به دندانپزشکی دکتر قاسمی مراجعه کنید تا بتوانید روند درمان خود را تکمیل کنید و دندان جایگزین خود را نیز پر کنید.

مشاوره رایگان دندان توسط دکتر قاسمی

لطفا در صورت تماس با مطب ذکر کنید که از طریق سایت تماس گرفته اید

دندانپزشکی دکتر سیروس قاسمی

4 نظرات درباره “آشنایی با مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

  1. یزدان ولی زاده گفت:

    سلام، چرا بعد عصب کشی جای دندان باز درد میکنه احتمالش هست عصب کامل تخلیه نشده باشه؟

    1. با سلام و احترام
      بله، این امکان وجود دارد که عصب کامل تخلیه نشده باشد و باعث درد بعد از عصب کشی شود. عوامل دیگری همچون عفونت، ترشحات بیش از حد، یا انبساط ماده کامپوزیت ممکن است باعث درد پس از عصب کشی شوند.

  2. محمد علی یاری گفت:

    سلام روز خوش
    میشه بدون بی حسی عصب کشی انجام داد؟همچین روشی وجود داره؟

    1. با سلام، روز خوش
      بله، می‌توان بدون بی حسی عصب‌کشی انجام داد، از جمله روش‌هایی مانند استفاده از لیزر یا تکنیک‌های دندانپزشکی پیشرفته یا دیجیتال که برای کاهش درد بیمار طراحی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *